Back to Top

Hoe ziet een dag in groep 1-2 eruit?
Vanaf 8.20 uur is de juf buiten en kunnen de kinderen bij de fietsenschuur komen staan. Om 8.25 uur gaat de juf met de kinderen naar binnen, daar hangen we onze jas en tas aan de kapstok, doen onze schoenen uit en wassen we onze handen. Op tafel ligt er voor elke leerling een werkje klaar, waar ze dan gelijk mee kunnen starten. Zo kunnen we onze schooldag ook echt om 8.30 uur starten.

Afbeelding1

Na de ‘inloop’ starten we met de kring. Samen kijken we welke dag en datum het is, wie er zijn en wat we deze dag gaan doen. In de kring bieden we onder andere tal van taal- en rekenactiviteiten aan, muziek, sociaal emotioneel, Engels, etc.
Hierna gaan we werken, daar leest u verder iets meer over.

Rond 10.15 uur is de fruitpauze en gaan we gezellig samen eten en drinken. We willen u vragen om elke dag iets van groente of fruit mee te geven en drinken natuurlijk, het liefst in een beker. Hierna kijken we meestal naar een letterfilmpje. Op het moment is het EU schoolfruit al gestart, wat loopt t/m 10 februari 2023, dus op dinsdag, woensdag en donderdag kunnen ze ook fruit van school krijgen en hoeven ze het niet van thuis mee te nemen.

Afbeelding2
Afbeelding3

Als we zijn uitgegeten gaan we nog even buiten spelen. Lekker klimmen en klauteren op de berg, fietsen of steppen op het wielerplein, samen een spel doen of in het ‘bos’. Bij te slecht weer gaan we natuurlijk gewoon naar de speelzaal. Ook hierna gaan we weer in de kring.

We gaan om 12.00 uur lunchen, gezellig samen in de klas. Iedereen neemt zelf een boterham en iets te drinken mee. Om er een rustmomentje van te maken, eten we aan tafel en starten we de maaltijd in stilte, als de timer gaat mogen de kinderen rustig praten. Onder het opruimen/poetsen ‘lezen’ de kinderen even een boekje.
Ook in de middag gaan we dan weer werken, in de kring en buiten spelen.
De schooldag eindigt om 14.00 uur. Wij sluiten de dag af in de kring en we lopen met de kinderen naar buiten, waar u buiten het hek op ze kunt wachten.

Wat verstaan we onder werken?
Onder werken verstaan we het zelfstandig uitvoeren van verschillende activiteiten. U moet dan denken aan werken met ontwikkelingsmaterialen; zoals puzzels, kralenplank, tellotto en constructiemateriaal. Dit doen ze niet alleen met het materiaal aan de tafels, maar ook in de verschillende hoeken die we hebben in de klas. Zoals de blokkenhoek, de huishoek en de lees/stempelhoek. Het doel hiervan is dat kinderen zich op motorisch, visueel, sociaal, taal- en rekengebied ontwikkelen.
Voor de creatieve ontwikkeling is er een verfbord en een knutselhoek in de groep.
Bovendien hebben we speciale kleuterprogramma’s op de tablets.
De programma’s sluiten aan bij onze taal- en rekenmethode.

’s Morgens geeft de leerkracht een opdracht aan de kinderen, passend bij hun niveau en ’s middags kunnen ze zelf kiezen op het planbord. De kinderen krijgen op deze momenten ook extra begeleiding of verrijking aangeboden.

Huiswerk
Ongeveer 1x per maand krijgen de kinderen een opdrachtje om thuis (met uw hulp) uit te voeren. Denk hierbij aan de vertelkoffer, een zoekblad, etc.

Afbeelding4

Specifieke methodes voor groep 1-2

Afbeelding5

-Kleuterplein
Kleuterplein biedt thematische activiteiten aan die bij de belevingswereld van de kinderen aansluiten. Dit zijn activiteiten in de kring, in hoeken en met ontwikkelingsmateriaal. Er zijn leerlijnen voor rekenen, taal-lezen, sociaal-emotionele ontwikkeling, beeldende vorming, bewegingsonderwijs, drama, muziek, wereldoriëntatie/burgerschap, voorbereidend schrijven en Engels. De meeste activiteiten zijn uitgewerkt op drie niveaus. In de speciale klassenbrieven van groep 1 en 2 kunt u zien welk thema centraal staat. Natuurlijk gaan we in de klas ook iedere keer een thema tafel en/ of hoek inrichten. De methode kleuterplein is een voorloper van de methode Lijn 3 van groep 3. Raai de Kraai is de handpop die bij deze methode hoort.

-De vreedzame school
Ook dit jaar bouwen we verder aan de vreedzame school, waar we met het team een cursus voor hebben gevolgd. De Vreedzame School is een methode gericht op verschillende aspecten van het sociaal- emotioneel leren. Vorig jaar zijn er al grote stappen gemaakt toen we met deze methode zijn gestart en dat willen we dit jaar graag gaan uitbreiden. De eerste schoolweek zijn we begonnen met het thema ‘We horen bij elkaar’ en gaan de kinderen zelf afspraken maken over hoe ze het willen hebben in de klas. Zo bouwen de kinderen zelf aan een positief klimaat in de groep en zorgen we ervoor dat iedereen met plezier naar school komt!

Afbeelding6
Afbeelding7

Gym

De gymlessen voor de kleuters worden gegeven in de speelzaal. We proberen zo veel mogelijk activiteiten lekker gezond buiten uit te voeren, maar bepaalde dingen gaan beter in de gymzaal. Hiervoor hoeft u niet speciaal iets mee te geven….we doen gewoon die dikke trui uit en op onze blote voeten.

Verjaardag
Op de verjaardag van uw kind bent u van harte welkom om het feestje in de klas met ons mee te komen vieren. De traktatie zien we graag in de vorm van iets gezonds en niet te groot. De kinderen mogen de klassen rond om zich te laten feliciteren door de andere leerkrachten. Voor het tijdstip graag even overleggen met de leerkracht.

Afbeelding8

Luizencontrole
Na elke vakantie willen we graag de kinderen checken op hoofdluis. Hier hebben we wel uw hulp bij nodig. We willen graag dat er voor elke groep een ‘luizenouder’ is, of twee. Ziet u het zitten om dit 4x per jaar te doen, geef dit dan door aan de juf.

Rapporten en gesprekken
In september zijn de ouder-kind-leerkracht startgesprekken. We zien en spreken u dan graag!

In november zijn er nog facultatieve gesprekken. (voor wie wilt)

Ook zijn er 2 rapporten per schooljaar, rond februari en juli. Hierbij vinden er oudergesprekken plaats voor alle ouders. U wordt hiervoor uitgenodigd. De data van deze gesprekken staan in de nieuwe schoolkalender.

Wanneer er echter eerder al iets speelt wat u wilt bespreken, kunt u altijd eerder een afspraak maken, graag zelfs! Andersom zal dit natuurlijk ook gebeuren.

Leerlingvolgsysteem
Tweemaal per jaar wordt er een KIJK-lijst ingevuld, deze brengt de ontwikkeling van uw kind in beeld. Deze lijsten vormen tevens het rapport. Tussendoor worden er observaties gedaan en ingevoerd, zodat we de kinderen goed kunnen volgen in hun ontwikkeling. Hier komen dan weer nieuwe doelen uit voor uw kind. Hier hebben wij pas nog een extra cursus voor gevolgd. (beredeneerd aanbod)

Afbeelding9

Informatie
Op onze website www.obsvoorhoute.nl kunt u veel informatie met betrekking tot onze school vinden, net zoals in de schoolkalender, die u elk jaar krijgt. Op de website kunt u bij het kopje ‘groepen’- ‘groep 1/2' nog meer informatie lezen over de groep en bijbehorende foto’s bekijken.
We hebben een Facebook pagina, waar af en toe foto’s op geplaatst worden.
De nieuwsbrief komt elke maand met informatie over de school, vanuit de directrice.
Ook komt er eens per maand een klassenbrief via de email, met daarin extra info over wat we leren en doen in de groep op dat moment, vanuit de groepsleerkracht.
We hebben ook een app, ‘Parro’, hiermee sturen we regelmatig wat korte berichtjes over activiteiten vanuit de klas, vaak met foto’s. Er zit ook een gespreks-functie op, om contact met ons op te nemen. We kunnen er ook de gesprekken mee plannen/u hiervoor uitnodigen. Als u deze app download op uw telefoon, kunt u snel en makkelijk hiermee ‘werken’.

Afbeelding10

Thema
We werken themagericht bij de kleuters. Dit doen we om alles wat we de kinderen leren zo betekenisvol mogelijk te maken. Denk hierbij aan de woordenschat, liedjes, boeken, hoeken, een verteltafel, enz. Dit thema geldt dan voor de gehele school.
Op het moment zijn we gestart met het thema planten, wat tevens goed aansluit bij de komende kinderboekenweek in oktober, waarbij het thema gi-ga-groen is.
Bij de verschillende thema's dit jaar hebben we ook workshops, voorstellingen e.d gepland, dus wellicht vragen we nog eens uw hulp om te begeleiden of te rijden.